محل تبلیغات

ضرورت آموختن طب سنتی ایران

دسته بندی
تاریخ ثبت
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱
ضرورت آموختن طب سنتی
همیشه در گردش روزانه به مناسبات اجتماعی نیازها و کمبودهایی بوجود می‏آید که باید توسط افرادی احساس شود. معمولاً افرادی بطور خود جوش به نیازها و کمبودها واقف شده و مسئولیت‏های اجتماعی خود را شناخته و به تکلیف خود در برابر آنها پی می‏ برند؛ افرادی هم بی تفاوت از کنار این موضوعات می‏ گذرند. اکنون ضرورت‏های جامعه در مورد سلامتی مردم این احساس و نیاز را در ما بوجود آورده است. طبی که در جامعه ما و بسیاری از جوامع پزشکی حاکم است ادعاهایی می‏ کرد مبنی بر این که ما می‏ توانیم پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم باشیم. افرادی که در سمت‏ها و مناصب بالای پزشکی کشورهایی مثل ما بودند همه را امیدوار کردند که علوم پزشکی غربی در حال پیشرفت است. یکی از وزرای قبلی وزارت بهداشت و درمان در سخنرانی خود چنین اظهار نمود که:
«ما تصور می‏کردیم با ورود علم پزشکی از اروپا و کشورهای پیشرفته دیگر روز به روز بیماری‏ها کمتر شده و از دردهای مردم کاسته خواهد شد در حالی که اتفاقی برعکس این افتاده یعنی تعداد بیماری‏ها بیشتر شده است.»
اکنون از هر دو نفر حداقل یک نفر بیمار است، در حالی که در یک فامیل پرجمعیت قدیمی شاید دو نفر بیمار یافت نمی‏ شد. افزایش روز افزون سرطان‏ها و بیماری‏های صعب‏ العلاج مردم را زمین‏گیر کرده، بسیاری از جوانان که اکنون باید در خدمت جامعه باشند درگیر سرطان‏ها و بیماری‏هایی که رو به افزایش است شده و جان خود را از دست می‏دهند.
قبلاً بیماری‏های عفونی مانند حصبه، وبا، طاعون و بیماری‏های واگیردار دیگر روستاها یا شهرها را درگیر و مورد هجوم قرار می‏ داد و مردم را درو می‏کرد ولی مردم با برخورداری از هوای پاک و غذای سالم زندگی بهتری داشتند. کشاورزی یا فعالیتهای بسیاری که انجام می‏ دادند حکم همان ورزشی را داشت که بدنشان به آن نیازمند بود. علمایی که اطلاعات علمی کافی داشتند تحت عنوان حکیم به وضعیت بهداشت و سلامت مردم رسیدگی می‏ کردند. ولی مقایسه وضع بهداشتی و درمانی ما با نسل قبلی روند رو به پیشرفتی را نشان نمی‏ دهد. کیفیت تغذیه مردم ما نسبت به نسل قبل به مراتب بدتر شده چون بر پایه هیچ گونه اصول علمی نیست. داروهای پزشکی هم به این قضیه کمک کرده و بیماری‏ها را رو به افزایش نهاده است.
افرادی که در زمینه ‏های اصلاح مشکلات بهداشتی جامعه قدم بر می‏ دارند در حقیقت وارد یک جهاد بزرگ می‏ شوند. این جهادی است که از لحاظ دینی و اعتقادی از سوی افرادی که هوای سر افرازی و پیشرفت دارند مطرح شده و پرچم آن برافراشته می‏ شود؛ افرادی که نسبت به مردم خودشان دلسوزتر هستند و نمی‏ توانند در مقابل دردها و آلام مردم ساکت بنشینند. ما این جهاد را شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم به کمک شما ادامه دهیم.

طب سنتی و نام گذاری آن
آموختن طب سنتی چه ضرورتی دارد؟ چگونه ما طب سنتی و مناسبت‏های آن را که مربوط به زمان‏های قبل بوده با شرایط زندگی جدید گره بزنیم و از آن نتیجه بگیریم؟ کلمه طب سنتی نارسا است برای آن چیزی که می‏ خواهیم مطرح کنیم. در مورد نام گذاری ما دچار مشکل هستیم، شاید بتوانیم این را به بحث بگذاریم که چه اسمی بر طب سنتی بگذاریم! گروه‏های مختلف هر کدام یک اسمی روی آن گذاشته‏اند مانند: طب پایه، طب ایرانی، طب اسلامی و طب‌الحکمه و یا هر چیز دیگر و کلمه‏ای که بتواند مشترک باشد بین اهدافی که مورد نظر این طب است.
طب ما از این نظر سنتی است که بر پایه‏ های بسیار محکم دانشمندان قدیم استوار بوده است. طب ایرانی بر اساس نظریات جامعه شناسان و مورخین و کسانی که در رابطه با تاریخ علوم پزشکی ایران بررسی‏های چشمگیر و زیبایی به عمل آوردند مطرح است. برخی می‏ گویند طب از ایران به یونان رفته و افرادی مثل بقراط و جالینوس و امثال آنها این طب را رشد دادند و چیزهایی بر آن افزودند و با تجربیات خودشان آن را بارور کردند. چون افرادی بسیار صالح و سالم بودند به هدفشان که واقعاً خدمت به مردم بود رسیدند و آثارشان در تاریخ ماند و به دست علمای بعدی رسید و با ورود طب اسلامی تقویت شد. احادیثی که پیامبران به خصوص پیامبر اکرم(ص) در مورد طب بطور متواتر در قالبی بسیار زیبا و حکمت‏ آمیز فرمودند اساس و پایۀ خیلی از علوم پزشکی شده و ائمه اطهار(ع) آن را بسط و گسترش داده و در درمان بیماری‏ها آن‏ها را مورد استفاده قرار دادند.

تفاوت طب ایرانی و طب اسلامی
البته این که طب ایرانی همان طب اسلامی است از یک زاویه صحیح است چراکه بسیاری از راهنمائی‏های پیشوایان دینی ما دست مایه تلاش دانشمندان ایرانی بوده است ولی باز طب اسلامی از جنبه‏ هایی با طب ایرانی و سنتی متفاوت است همینطور وجوه افتراقی شدیدی با طب‏های غربی و شرقی دیگر دارد.
نوعاً برداشت صحیح از احادیث اسلامی نیاز به دانش مذهبی دارد چراکه کلمات پیامبر و اولیاء پس از ایشان کلی و حکمت‏ آمیز بوده و نیاز به تفسیر و تعریف دارد؛ فقدان وجود ائمه اطهار(ع) برای ما شیعیان ناراحت کننده است. طب اسلامی بر اساس فرامین آنان شکل گرفته و احادیث طبی در پیشگیری و علاج نشان می‏ دهد حمایت جدّی از علم طب به عمل آورده‏ اند. برای روشن‏تر شدن روش خاص طب اسلامی به حدیث زیر توجه نمائید:
امام صادق(ع) می‏ فرمایند: که شب هنگام تر تیزک نخورید زیرا رگ جذام را به حرکت وا می‏دارد و به بینی او حمله می‏کند؟ در حدیثی دیگر پیامبر اکرم(ص) می‏فرمایند: رگ‏هایی هستند که فقط شب‏ها غذا می‏ گیرند و در روز غذا نمی‏ خواهند. اگر شما اصلاً شام نخورید آن رگ‏ها به شما نفرین می‏ کنند! حدیث دیگری از پیامبراکرم(ص) می‏فرمایند: «بواسیر امان است از مالیخولیا، جنون، سرطان‏ها، بیماری‏های پوستی، خوره و جذام.» این احادیث طبی را چگونه توجیه کنیم؟! 
با معیارهای علمی که اصلاً نمی‏ شود این کلمات را توجیه کرد ولی با همان اصطلاحات؛ با توجه به اعتقادی که به صداقت انبیاء داریم می‏پذیریم. 
یعنی خون بواسیر باید از بدن خارج شود. بدن بوسیله کبد بواسیر را ایجاد می‏ کند که بیماری‌های دیگر ایجاد نشود. بدن خود تفکری دارد که از یک بیماری برای از بین بردن بیماری‏های خطرناکتر استفاده می‏کند؛ با دقت بیشتر از فرمایش پیامبراکرم(ص) استنباط می‏کنیم مبنی بر اینکه نباید با هر دارویی و هر عمل جراحی راه خروج خون بواسیر را بست؛ مگر آن که خون شفاف بوده و موجب کم خونی گردد. خون بواسیر که بسیار آلوده است منشأ ده‏ها بیماری است، پس آن را قطع نمی‏ کنیم بلکه ریشه بیماری را از کبد دنبال و آن را بطور ریشه ‏ای درمان می‏ کنیم.

طبیعی یا گیاهی؟!
تاریخچۀ طب ایرانی را هر چه بنگریم می‏ بینیم افرادی که این طب را پایه‏ گذاری کردند، بر طبیعت و هرچه در آن است تکیه کردند. پس توجه کنید منظور ما از طبیعت فقط گیاه نیست، بلکه یکی از شعبه‏ های طب قدیم گیاه‏ درمانی است.
افرادی که گیاه ‏درمانی را در جامعه مطرح و سعی می‏ کنند با معیارهای طب کلاسیک آن را تحت تجزیه و تحلیل قرار دهند سخت در اشتباهند. طب پایه براساس هر روش صحیحی که بتواند به درمان بدون عوارض شیمیایی کمک کند، شکل می‏ گیرد. یعنی تنگ نظری ندارد‏؛ مثلاً در شما قدرت تمرکز در اثر ریاضت‏ها بوجود می‏ آید و وقتی قدرت تمرکز زیاد شد می‏توانید انرژی درمانی را تجربه کنید. کسی که بتواند قدرت تمرکزش را افزایش دهد انرژی درمانی برایش قابل اجراء خواهد بود و این یکی از شاخه‏ های مطرح  طب سنتی است.
 
منبع مقاله
جزوات آموزشی موسسه پژوهشی طب سنتی پیک شفای اصفهان
نظــــرات
نام

ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
نظر

مژگان نقدی - یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۱۲

اینجانب در اردیبهشت 91 در یک حمله سنگین متوجه بیماری ام اس شدم .... 2 ماه بعد شروع به درمان نزد پیک شفای اصفهان جناب آقای موسوی را شروع کرده و دقیقا ظرف کمتر از یکسال درمان گردیدم ... 19 پلاک در ناحیه مغز موجود بود که کاملا پلاکها پاک گردید و پزشک بنده جناب آقای دکتر پاکدامن ( رئیس نورولوژیست ایران) با دیدن ام آر آی دوم متحیر مانده بود با اعتقاد کاملی که به جناب دکتر موسوی داشتم درمان سنتی را شروع کردم و نتیجه گرفتم .آرزوی سلامتی و موفقیت برای ایشان داشته

پونه - پنج شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت ۱۵:۴۲

با سلام حدود 10روز پریودم عقب زد،قرص ضدبارداری سایتوتک خوردم پرید شدم یه ماه ونیم پرید نامنظم همراه با دردوخونریزی دارم، بعد پرید هم درد وخونریزی خفیف دارم،البته سونوگرافی انجام شد نرمال بود الانم سه شبه ضد بارداری روکین میخوریم،چی کار کنم خونم بند بیاد وعلت چیه

مدیریت سایت - سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت ۰۹:۵۶

با سلام
باید تحت درمان قرار گیرید. در صورت تمایل به درمان از طریق روش مؤسسه و طب سنتی می توانید با دفتر تماس حاصل نمایید.

مدیریت سایت - سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت ۱۰:۰۴

خانم پونه
سلام مجدد موقتاً جهت کنترل خونریزی بعد از پریود می توانید از دستور سویق عدس که در بخش پرخونی قاعدگی و خونریزی غیر طبیعی رحم در طب سنتی در قسمت ارائه طرح های درمانی ذکر شده استفاده کنید.