محل تبلیغات

چگونگی تأثیر روزه داری و سلامت

دسته بندی
تاریخ ثبت
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱

هوالشافی

پیامبر اکرم *می‌فرمایند:لکل شیء زکاة و زکاة الابدان‌الصیام؛ هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن‌ها روزه است.                (میزان الحکمه، ج7، ص 3208)


مطالب گفته شده بخشی از کتاب رمضان- تغییرات مزاجی می باشد جهت استفاده بیشتر از این کتاب در ماه مبارک رمضان می توانید این کتاب را از طریق این موسسه و با شماره تلفن های 03133451462 یا 09136828017 تهیه فرمایید.

از آنجا که طب پایه متکی بر پاکسازی است و ما بارها این نکته را در کلاسهای درس بیان کرده و با پزشکان محترم در مورد آن بحث ها کردیم، مقایسه ایی بین روش های مختلف پاکسازی و درمان در این ماه پر خیر و برکت خواهیم داشت و امیدواریم داشتن بحث های علمی در این زمینه برای جویندگان دلگرم کننده و رضایت بخش باشد

از مکاتب طبی مشهور در تاریخ علوم پزشکی که بر اصول پایه تکیه دارند، در حال حاضر میتوان از طب ایرانی-اسلامی، طب سنتی هند، چین، کشورهای خاورمیانه، شاخ افریقا، مصر و یونان نام برد.مکاتب پزشکی فوق در اصول پاکسازی کاملاً به یکدیگر شباهت دارند. حدیثی از پیامبر(ص) به عنوان پیشوای واضع طب اسلامی نشان می دهد که پاکسازی اساس هر درمان و رمز موفقیت و پیشرفت هر مکتب طبی واقع گراست، در غیر اینصورت مانند طب غربی از درمان ریشه ای عاجز خواهد شد و کارش به بن بست خواهد کشید

پیامبر خدا(ص)در پاسخ به این سؤال که طبچیست؟ فرمودند:« طب عبارت است از حجامت(خونگیری)، عطسه کردن، ایجاد اسهال، اماله و حقنه کردن، مالش دادن، آبزن(حمام داروئی)، امساک کردن و روزه گرفتن »؛ با کمترین دقت متوجه می‌شویم که تمام این کلمات مبتنی بر پاکسازی است و دیگر هیچ
در میان مکاتب پزشکی جهان، طب سنتی ایرانی-اسلامی یک الگوی موفق بوده و هم اکنون هم در عمل یکی از کار آمدترین مکاتب پزشکی به شمار می‌آید. دلیل آن تکیه بر اصول طب پایه می‌باشد که عبارت است از: پاکسازی تمامی اندام‌ها، مجاری و آوندهای خونی و غیرخونی، مفاصل، امعاء، مسامات و پوست، مدارهای عصبی در مراتب چهارگانه هضوم
در حدیث پیامبراکرم(ص)دقیقاً به این موضوع اشاره شده و شالودۀپیشگیری و درمان واقعی را در یک جمله حکیمانه بیان فرموده‌اند

 

انواع و اقسام پاکسازی ها هر کدام به نوعی در مراحل مختلف هضم کارایی داشته و مؤثر خواهند بود. نفوذ داروها برای پاک کردن در اعماق بافت ها و سلول ها که در واقع به آن منطقۀ هضم چهارم گفته می شود بوسیله روش های موفق امکان پذیر است. بحث ما در این مقاله بر آن است که کدام یک از روش های طبی مربوط به پاکسازی بدن توانسته در اعماق بدن نفوذ کرده و گسترۀ پاکسازی خود را به داخل سیتوپلاسم سلول برساند و ریشه بیماری ها را از همان جا بخشکاند. انواع و اقسام روش های پاکسازی در مراحل مختلف هضم تأثیر گذار می باشند 

داروهای مسهل در انواع و اقسام آن در مرحلۀ هضم اول از دهان گرفته تا معده و روده ها تا انتهای رکتوم را پاکسازی می کنند، داروهای عطسه آور بافت پوششی مغز را تمیز می نمایند، آبزنها(حمام های دارویی) روزنه های پوست را باز کرده و لایه های پوست را پاک می کنند، داروهای قی آور معده را پاکسازی می کنند، حجامت و زالو و فصد، خون و عروق را تمیز می نمایند، حقنه ها مواد زائد را از اعلی به اسفل می کشانند؛ این موارد که گفته شد برخی از روش های پاکسازی است که هر کدام به نوعی بر اعضای بدن تأثیر گذاشته و پاکسازی می کنند. بهترین و قوی ترین نسخه ها متعلق به بهترین مکاتب و روش های طبی می باشد. پیامبر اکرم(ص) در طب اسلامی تمامی روش های پاکسازی را مورد تأیید قرار می دهد اما از طریق وحی روزه داری را به عنوان یک دستور مهم که مستقیماً از طریق جبرئیل بر قلب مبارکش نازل شده برای پاکسازی جسم و روح مسلمانان اعلام می دارد

بنابراین می پذیریم که روش های مذکور همگی در جای خود لازم و واجب می باشند اما خداوند یک روش پاکسازی خاص خود را به بندگان از سر دوستی و رحمت و مودّت توصیه می فرماید و از آن جا که مستقیماً در کتاب آسمانی و پس از آن از طریق وحی دستور روزه داری را صادر می نماید، بنظر می رسد دارای ویژگی های خاصی است که آثار علمی منتج از آن را بطور کامل خداوند و پیامبر و ائمه طاهرینش می دانند و دانش ما در مورد فرآیند روزه داری و کیفیت تاٌثیر آن بر جسم انسان ناچیز است. آنچه ما در این مقاله در مورد خاصیت روزه داری کشف کردیم شاید برداشتن ظرفی آب از دریاست

برای تشریح چگونگی تاٌثیر روزه داری بر بدن انسان آثار روزه داری را در علم پیشگیری حداقل در طول پانزده سال مطالعه بر روی پرونده های مراجعه کننده گان به مؤسسه پژوهشی پیک شفا مورد توجه قرار دادیم؛ آنچه بدست آمد آن است که در مقام مقایسۀ روش های پاکسازی کننده با یکدیگر، روزه داری یکی از راه های بسیار مؤثر در پاکسازی و سلامت جسم است اما تفاوت فاحشی میان روزه داری و سایر روش های پاکسازی وجود دارد

روزه داری از طریق شعله ور ساختن جرم ها و زوائد رسوب کنندۀ درون سلولی، زوائد و آلودگی ها را آتش می زند و می سوزاند. این کار بی شباهت به کارگران شهرداری نیست که کیسه های زباله را به منطقه ای هدایت کرده سپس آن را آتش می زدند. با این تفاوت که زباله ها و مواد زائد در شهرها توسط مأموران شهرداری به بیرون شهر هدایت شده و آتش زده می شود، اما در بدن انسان زباله ها و مواد زائد و رسوبات مانده از سال قبل در همان محل آتش زده می شود. به این ترتیب مواد اضافی در عمیق ترین نقاط بدن در کنار سلول ها و در سیتوپلاسم سلولی به آتش کشیده می شود؛ چنین است که بدن روزه دار گرم است. هنگامی که با روزه دار دست می دهیم متوجه گرمای متفاوت دست او می شویم که نسبت به قبل از ماه رمضان کاملاً آشکار است. این دستور الهی و حکمت خداوندی بگونه ای است که هیچ نقطه ای از بدن نمی تواند از این قاعده مستثنی شود. پس از ماه مبارک رمضان تمامی اندام های انسان از اعضای رئیسه قلب، کبد، دماغ و دستگاه جنسی گرفته تا دیگر اعضای بدن آمادۀ شروع سالی نو در بهترین شرایط ممکن هستند. بدین ترتیب در این مقاله یکی از اثرات مهم روزه داری را بیان کردیم. اگر بخواهیم چگونگی روزه داری را در کوتاه ترین جمله بیان کنیم، می توانیم بگوئیم

سوزاندن اخلاط و رسوبات غیرطبیعی و زیانبار در  جای خود

یکی از تفاوتهای دیگر روزه داری نسبت به سایر روشهای پاکسازی آن است که در روزه داری اخلاط از جای خود حرکت نمی کنند تا زمانی که دفع شوند. سوزاندن اخلاط بیماری زا در محل خود از ویژگیهای روزه داری است که خداوند حکیم با دانش آن را برای پیروان خاتم پیامبرانش برگزیده است

آداب روزه داری
کودکان را بر سفرۀ افطار و سحری بنشانید تا باصطلاح روزه سر گنجشکی بگیرند و این کار باعث می‌شود فرزندان امت مسلمان از همان کودکی به ماه مبارک رمضان عشق بورزند و در بزرگی از روزه داران محسوب گردند.
روزه داران باید آداب توصیه شده از زبان پیامبر*و سایر معصومین(س) را به کار بندند تا از روزه داری بهترین نتیجه مطلوب را بگیرند:

  • ماه رمضان ماه کم خوری است، کم خوری را در فاصلۀ بین افطار و سحر نیز ادامه دهیم. پرخوری در اسلام مورد مذمت شدید است، پیامبر اکرم*فرمود: نطفه آدمی ظرفی را که بدتر از شکمش باشد پر نکرد.

امام غزالی در کیمیای سعادت می‌فرماید: بدان که معده حوض تن است و عروق که از آن می‌رود به هفت اندام چون جوی‌هاست و منبع همه شهوت‌‌ها معده است و این غالب‌ترین شهوتی است بر آدمی، آدم که از بهشت رانده شد به سبب این شهوت بود.
حجم ابتدائی معده 250 سانتی‌متر مکعب است که تا 2500 سانتی متر مکعب کش پیدا می‌کند. گفته شده: انسان با یک چهارم غذایی که می‌خورد زنده است و با سه چهارم دیگر پزشکان امرار معاش می‌کنند.

  •  افطار را با نام خدا و دعای مخصوص آن شروع کنیم:

« بسم الله الرحمن الرحیم، الّلهُمَّ لَکَ صُمنا وَ عَلی رِزقِکَ اَفطَرنا فَتَقَبَّل مِنّا اِنَّکَ اَنتَ السَّمیعُ العَلیم؛ به نام خداوند بخشنده و مهربان، خدایا برای تو روزه گرفتیم و به روزی تو افطار کردیم پس از ما قبول کن زیرا که تو شنوای دانایی

  • افطار را با چند عدد خرما باز کنیم که باز کردن افطار با خرما مستحب است.

افطار با خرما موجب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. اول آن که معده خشک و جمع شده ناشی از گرسنگی را باز و گرم و نرم می‌کند، دوم آن که مقادیری از مواد قندی و معدنی مورد نیاز بدن فوراً از دیواره معده جذب شده و به داخل کبد می‌رود و کبد را از خمودی و ضعف در می‌آورد و در اثر آن خون به جریان می‌افتد و آماده پذیرایی از غذای افطار می‌گردد.
−        آنان که تا حدودی مزاج خشک دارند از همان ابتدای افطار آب گرم و خرما را برگزینند. این کار بخصوص در فصل‌های سرد زنده کننده معده و کبد است.
−        باز کردن افطار با شیر گرم(غیرپاستوریزه)، شیر گرم و خرما، شیر گرم و عسل کاملاً طبیعی، مطلوب است.
−        کم خونی، پوکی استخوان، سستی و بی حالی، دردهای مفاصل، ضعف اعصاب با افطار کردن با خرما از بین می‌رود. کمبود مواد معدنی بدن از جمله کلسیم به سرعت جبران می‌گردد.

  • هرگز نباید با آب یخ افطار کرد. برخی از روزه داران به سبب تحمل تشنگی در طول روز در ابتدای افطار به آب یخ یا شربت‌های سرد رو می‌آورند که قطعاً برای سلامتی آنان خطرناک است.
  • بهترین غذا پس از باز کردن افطار باخرما و آب جوش یا آب جوشیده گرم، مصرف کمی نان سبوس دار تازه با پنیر و سبزی خوردن است. آن هم به مقدار کم و نباید در مصرف آن زیاده روی شود. چراکه این ترکیب غذایی بسیار اشتها آور است.
  • قبل از غذا و بعد از آن حتماً کمی نمک بچشند.
  • در خوردن افطاری شتاب نکنند تا زمانی که تمامی دستگاه‌های خفته بدن بیدار و سرحال شوند آنگاه است که غذا گوارای بدن انسان می‌شود. بهتر است پس از باز کردن افطار مدت کوتاهی را تا صرف غذای شام صبر کنند.
  • شام بعد از افطار باید کم مصرف شود. در غیر اینصورت شکم که در اثر گرسنگی حریص شده به صاحب خود مرتب دستور می‌دهد که بیشتر بخورد تا آن جا که در اثر پرخوری شخص روزه دار کسل و خسته شده و شکم متورم و احساس خواب بر وی غلبه می‌کند. این نوع غذا خوردن بعد از باز کردن افطار بسیاری از فوائد روزه را نابود می‌کند.
  •  آنان که ناراحتی قلبی دارند یا می‌خواهند از آن پیشگیری به عمل آورند بهترین کار آن است که روزه بگیرند و پرخوری نکنند و بخصوص پس از افطار مراقبت کنند از پرخوری.
  •  تند و سریع غذا را نبلعند که این کار باعث نقصان در هضم می‌شود. غذا را آرام آرام و با طمأنینه خوب بجوند سپس ببلعند.
  • از خوردن آب و مایعات دیگر وسط غذا اجتناب کنند بخصوص اگر این مایعات زیاد سرد باشد و مرتب در بین غذا مصرف شود باعث ایجاد نقصان در هضم و نفخ زیاد و پرخوری می‌شود و این هم حرکت ناشایستی است که بسیاری از فوائد روزه را نابود می‌کند.
  •  شام همراه با آب و مایعات از قبیل آب میوه‌ها مضر است، اگر شام افطاری سبک خورده شود 5/1 ساعت بعد از آن مصرف آب میوه‌های طبیعی تا پاسی از شب اشکالی نخواهد داشت و موجب نفخ و کسالت نخواهد شد.
  •  همیشه و بخصوص در ماه مبارک رمضان آب و مایعات را در حالت ایستاده در شب مصرف نکنید، بنشینید و بنوشید و مایعات را لاجرعه و یکباره ننوشید بلکه آرام آرام و به حالت مکیدن بنوشید.
  •  چای کمرنگ بلامانع است ولی چای پر رنگ خوب نیست. دقت کنید هر چقدر چای گران‌تر و شیک‌تر در بسته‌بندی‌های تجارتی تهیه شده باشد مضرّتر است. به همان چای ارزان اکتفا کنید که کمتر به آن اسانس و مواد نگهدارنده زده باشند.
  • هرگز از مرغ‌های ماشینی بخصوص در ماه مبارک رمضان استفاده نکنند. خروس خانگی، مرغ خانگی، تخم‌مرغ خانگی مناسب است. حتی یک چهارم میزان مصرف گوشت خانگی با چند مرغ ماشینی از لحاظ تأمین قوت و سلامتی برابری می‌کند. مصرف کبک، بوقلمون، شترمرغ، بلدرچین، گنجشک که در بسته‌بندی‌های یخ زده استفاده می‌شود بلامانع است.
  • از محصولات پاستوریزه خصوصاً در ماه مبارک رمضان به هیچ وجه استفاده نکنید، بگذارید کلسیم آن نوش جان همان غرب زده‌ها شود. شیر طبیعی مصرف کنید؛ شیر گاو غیرپاستوریزه پس از 5 دقیقه جوشیدن هیچ خطری ندارد.
  • با شیر طبیعی ماست درست کنید و ماست را با پودر زنیان و پونه مخلوط کنید و در کیسه قرار داده تا آب آن کاملاً چکیده شود. این ماست چکیده را برای ماه مبارک رمضان در یخچال نگهداری کنید و هر بار مقداری از آن را با آب جوشیده به صورت دوغ و یا به همان شکل در سفره افطاری بگذارید.(اگر به صورت دوغ مصرف شود باید 1/5 ساعت بعد از غذا میل شود نه زودتر!)
  • بطور کلی از مصرف سوسیس، کالباس، چیپس، پفک، فست‌فودها، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی، آب‌میوه‌های بسته بندی و کنسروها، روغن‌های جامد و مایع نباتی، محصولات پاستوریزه و مرغ‌های ماشینی و گوشت گاو و سرخکردنی خودداری کنند خصوصاً در ماه مبارک رمضان.
  • از مصرف غذاهای ناسازگار تأکیداً در ماه مبارک رمضان خودداری کنید. اگر سر سفرۀ افطاری یا سحری ماست باشد نباید در غذامرغ و تخم‌مرغ بکار رفته باشد؛ همینطور همزمان با ماست ترب و برگ ترب مصرف نشود. ماست و باقالا، ماست و سرکه، ماست و ماهی، سرکه و برنج، سرکه و ماهی، شیر و ماهی، شیر و انجیر، شیر با غذای چرب، انگور با چربی و گوشت، کبوتر بچه با پیاز، پونه و پیاز، سیر و خردل، انار و هریسه، جمع این مواد با هم ناسازگاری دارند.
  • بهترین روغن‌ها برای ماه مبارک رمضان روغن گاو،بعد از آن روغن دنبه، بعد روغن زیتون و کنجد است. از روغن‌های دیگر مانند روغن‌های مایع و جامد و هسته انگور و غیره پرهیز نمایند.

روغن دنبه را به روش زیر تهیه کنند تا بهترین روغن برای سلامتی بدن بدست آید:
4 کیلو دنبۀ گوسفند، 3 عدد پیاز درشت، یک لیوان سرکه یا آب لیمو یا آبغوره خانگی یا رب انار خانگی، یک لیوان گلاب، 150 گرم پوست سیب درختی، 150 گرم میوه به، یک قاشق چایخوری تا بیشتر پودر میخک یا سنبل یا مشک طرامشیع(کاکوتی اصل)
طرز تهیه:همه را با هم چرخ کنند و روی شعلۀ ملایم بگذارند تا رطوبت برود و روغن بماند، صاف کنند و بگذارند در جای سرد منجمد گردد. این روغن برای ماه مبارک رمضان مناسب است.

  • بر سفره افطار سبزی خوردن را فراموش نکنند، آنان که مزاجشان خیلی گرم است در سبزی خوردن از سبزی گشنیز تازه و خرفه غافل نشوند.
  •  از ظروف آلومینیوم و تفلون استفاده نکنید. اگر در ظرف مسی غذا را طبخ کردید باید بلافاصله غذا را خارج کنید و در ظرف لعابی، چینی، استیل، گلی و یا سنگی یا پیرکس نگهداری نمائید.
  • با عجله و ایستاده و در حال حرکت افطار نکنند و در این حالت شام نخورند.
  • هنگام افطار و سحری غذا را داغ وارد معده نکنند، بگذارید کمی سرد شود. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: در غذای داغ برکت وجود ندارد.
  •  بعد از صرف افطاری و شام و سحری خواب را به تعویق بیاندازند.
  •   هرگز بدون سحری روزه نگیرند و اگر خواب ماندند، در افطار بعدی با آب گرم و خرما افطار را باز کنند و در خوردن غذای شام بعد از باز کردن افطار، عجله نکنند.
  •  استحمام در طول روز برای روزه داران ضعف می‌آورد و شب‌ها تا سحر بلامانع و مفید است؛ بهتر است برای شستشوی بدن از آبزن حمام استفاده کنند.
  • خون درمانی: حجامت، زالو و فصد در ماه مبارک رمضان در طول روز ممنوع است و بعد از افطار با فاصلۀ اندک اغلب مضرّ و منجر به ضعف و بی حالی می‌شود. چنانچه افرادی دارای بدنی قوی و خونساز هستند دو ساعت بعد از شام اشکالی ندارد؛ افراد عادی بهتر است خون‌گیری نکنند.
  •  ورزش را در ماه مبارک فراموش نکنند و کسانی که عادت به ورزش دارند در ماه مبارک بهتر است ورزش همیشگی خود را ادامه دهند. ورزش می‌تواند ملایم و متناسب با بدن انتخاب شود.
  •   کسانی که از ضعف حافظه رنج می‌برند همراه با سحری 21 عدد مویز سیاه بدون هسته یا هسته در آورده میل کنند.
  •  چنانچه روزه دار در ماه مبارک رمضان دچار درد شدید معده بشود و این درد در معده و اطراف ناف احساس گردد باید در فاصلۀ افطار تا سحر یک قاشق غذاخوری شوید خشک آسیاب شده را با 2 لیوان آب روی شعله ملایم بجوشانند تا یک لیوان بماند صاف کنند و با عسل خوب شیرین کرده بخورند تا دل درد سریعاً ساکت شود.

چند توصیه و تذکر

آنچه مردم باید بدانند آن است که در ماه مبارک از لت انبانی و حرص و ولع در خوردن غذاهای گوناگون بشدت اجتناب ورزند و همسو با پاکسازی بدن در این ماه عمل کنند؛ چراکه نیاز به مواد پروتئینی و چربی و نشاسته به حداقل می رسد بنابراین بهتر است غذاها بیشتر شامل مواد معدنی و ویتامین ها و مایعات مغذی باشد. از جمله انواع میوه هایی مانند: خرما، کشمش، انجیر و مواد خشکبار مانند: پسته،بادام، فندق،کنجد و امثال آن و میوه های تازه و آب میوه ها که در تأمین ویتامین ها و کمک به سوخت و ساز کبد مفید می باشند. سبزی خوردن و انواع سالادها در این ماه برای بدن بسیار فایده بخش خواهند بود. همانطور که گفته شد کمترین نیاز بدن به مواد پروتئینی و چربی و نشاسته هاست

مصرف غلات بسیار فائده بخش می باشد. دانه هایی مانند: ذرت،گندم،جو و حبوبات حاوی مواد مورد نیاز در تحکیم ستون فقرات و مهره های چهاربند و مفاصل می باشند، بخشی از این نیاز از طریق نان بر طرف می گردد بشرط آنکه سبوس نان خیلی گرفته نشده باشد. در کنار سفره وجود جوانه های غلات نیز می تواند مواد ویتامینه و معدنی مورد نیاز را همزمان تأمین نماید

بدترین کار آن است که در این ماه با پرخوری و لت انبانی بخواهیم معده و دستگاه گوارش را درگیر کرده و کبد را مشغول کاری سخت در تجزیه اخلاط نمائیم. این روزه داری توأم با کسالت و بدمزگی و تلخی دهان می باشد. افرادی که در ماه رمضان بیشتر عصبی می شوند از این جمله اند که از پرخوری پرهیز نمی کنند. امیدواریم امت اسلامی در سایه روزه داری به بهترین وجه به سلامتی روح و جسم دست یابند

در ادامه، مباحث مربوط به انواع بیماری ها و درمان آنها و نحوه مصرف دارو و موارد دیگر در ماه مبارک رمضان در این کتاب عنوان می شود:

رمضان و انواع سردردها
!

یبوست و روزه داری!

بوی بد دهان روزه دار!

رمضان و تشنگی!

رمضان و بیماران کلیوی!

رمضان و بیماری‌های پوستی!


رمضان و بارداری!

رمضان و شیردهی!

روزه داری و کم خونی!


رمضان و نفخ معده!

رمضان و بیماری‌های معده (زخم معده، ضعف معده، سوزش معده)
!

رمضان و دیابت
!

نظــــرات
نام

ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
نظر

سجادی - دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۵۱

عالی بود من دانشجوی فیزیولوژی ورزشی هستم در مقطع دکتری بسیار دوست دارم در این زمینه کار پژوهشی کنم در صورت امکان با من تماس بگیرید