محل تبلیغات

ماساژ درمانی و روش های احیاء

دسته بندی
تاریخ ثبت
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱

هواشافی

ماساژ درمانی و روش های احیاء

یک فن پزشکی قدیم است که رشته های بسیار گسترده ای دارد و استفاده از آن هم خیلی مهم بوده و تأکید شده است

در یکی از احادیث به نقل از امام رضا«ع» آمده که ایشان فرموده اند: اگر به من بگویند که کسی مرده و فوت کرده و با ماساژ زنده شده من انکار نمی کنم

 یعنی می خواهند اهمیت مالش و ماساژدرمانی را برای ما بیان کنند. بخشی از این ماساژ ها با همان تنفس های مصنوعی بوده است که برای احیای غریق و یا کسی که دچار مشکلات تنفسی شدید و ایست قلبی شده بکار می رفته است. چه بسا داستان هایی که در تاریخ داریم از ایست های قلبی که با رگ زدن و ماساژهای ویژه طب سنتی و تنفس مصنوعی و وارد کردن گاز کربنیک برای تحریک عصب ریه تپش قلب را باز می گردانند و بیمار عمر دوباره می یابد. باز گرداندن مرده درون تابوت از جمله داستان های واقعی است که برای تعدادی از افراد اتفاق افتاده است. یکی از مفسران بزرگ قرآن کریم پس از دفن در درون قبر نذر می کند که اگر خداوند او را نجات دهد تفسیری بر قرآن بنویسد و چنین شد. پیشرفته تر هم همان دادن شک های برقی است که خودتان در جریان آن هستید

ماساژ درمانی
روش درمان با ماساژ دادن و روغن مالی به خاطر رسیدن به چند منظور صورت می گیرد

  1. ایجاد گردش خون مناسب و تنظیم و تقویت سرعت گردش خون در بدن
  2. تغذیه بدن از راه پوست
  3. تقویت خونسازی
  4. ایجاد گرما در بافت های بدن
  5. ایجاد زمینه های مناسب برای دفع مواد زائد
  6. رفع خستگی و خمودگی
  7. ایجاد تفریح برای اعضای مختلف بدن
  8. تقویت روحیه بیمار
در بیماران سرطانی که معمولاً دچار کم خونی هستند از آن جا که خونسازی نقش بسیار بارزی در مبارزه بدن با سرطان دارد مالش ها همراه با روغن ها و پماد های مناسب حال بیمار و نوع سرطان بکارگرفته می شوند. در این روش بیمار را 4 روز پشت سر هم مالش می دهیم روز پنجم به حمام برده و روز ششم به بیمار استراحت می دهیم

روغن ها و مالیدنی ها را با توجه به مزاج بیمار تنظیم می کنیم، روغن های مورد نظر ما بیشتر ترکیباتی هستند از روغن کرچک، زیتون، سقز، بادام تلخ، بادام شیرین، سیاه دانه، کنجد و ترکیباتی از آن ها. این ها روغن های منفردی هستند که گاه به تنهایی و گاه با هم مخلوط می شوند اما روغن های دیگر نیز هستند که خودمان می سازیم؛ مانند روغن زرده تخم مرغ، روغن ریحان، روغن کدو، روغن دارچین، روغن رازیانه، روغن اسقیل(پیاز دشتی)، روغن اوکالیپتوس و روغن حنا و ده ها مورد دیگر که مرتب با آن ها سر وکار داریم. مزاج بیمار را در نظر می گیریم؛ مثلاًروغن کدو برای مزاج گرم و روغن ریحان برای آن که سردی مزاج بیمار یا مزاج پوستش را از بین ببریم و گرمی را علیه سردی افزایش دهیم
4 روز ماساژ را بسیار قوی و محکم انجام می دهیم و اصول مالش درمانی را براساس طب قدیم انجام می دهیم چرا 4 روز پشت سر هم مالش را انجام می دهیم؟!پاسخ این است که می خواهیم هر روز با مالش دادن روغن های روز قبل را بیشتر در لایه های پوست نفوذ داده تا مواد مورد نظر به اعماق پوست برسد

ماساژ همراه با ضماد های 24 ساعته
روغن های مالشی و یا ضماد ها را برای تأثیر بیشتر با باندهایی که کاملاً از روغن یا پماد یا ضماد آغشته شده اند روی بدن می گذاریم و تمام بدن و یا بخش هایی از بدن را باند پیچی کرده و پس از آن با پلاستیک یک دور باند پیچی را به پوشش قبل می افزاییم. این کار را با دو سه لایه باند آغشته به مواد و پلاستیک و در برخی موارد از پنبه یا پشم گوسفند یا شتر تکرار می کنیم. میزان و تعداد لایه ها را براساس نیازبه تشدید درمان بر اساس تشخیص انجام می دهیم. گاه می شود که به بیمار دستور می دهیم که تا 24 یا 48 یا 72 ساعت کمتر یا بیشتر پوشش را باز نکند. این روش ها در کنار سایر روش های خوراکی و رژیم های غذایی می تواند ویلچر نشین های فالج را درمان و آن ها را وارد کند مانند سایر مردم زندگی عادی خود را بدست آوردند


v     حضرت علی(ع):«روغن پوست را نرم می کند، بر توان مغز می افزاید، مجاری آب را در بدن می گشاید، کثافات پوست را از میان می برد و رنگ را روشن می‌کند.»

v     امام صادق(ع):«روغن بدی را از بین می برد.»

v     امام رضا(ع):«هرکس می خواهد که لب هایش نترکد و از آن ناسوربیرون نزند به ابروهای خود روغن بمالد.»

v      امام حسین(ع):«پیامبر خدا (ص) به من فرمود: فرزندم ... یک روز درمیان روغن بمال تا به سنت پیامبران عمل کرده باشی.»

v     امام باقر(ع):«روغن مالیدن شبانه، در رگ‏ها جریان می‏ یابد و پوست را آبیاری و چهره را سفید می‏کند.»

v      پیامبر خدا(ص):«با روغن بنفشه بدن خود را چرب کنید؛ چرا که آن در تابستان سرد و در زمستان گرم است.»

v     امام صادق(ع):«بنفشه مهتر همه روغن های شماست.»

v      امام صادق(ع):«حکایت بنفشه در میان روغن ها، حکایت ما در میان مردم است.»

v     امام صادق(ع):«برتری بنفشه بر دیگر روغن‏ها به سان برتری اسلام بر دیگر ادیان است. بنفشه خوب روغنی است؛ درد را از سر و چشمان می برد.»

v     امام رضا(ع):«اگر می خواهی که در بدنت جوش و جز آن رخ ننماید، هنگام در آمدن به حمام، چرب کردن بدن خود را با روغن بنفشه آغاز کن.»

v      پیامبر خدا(ص):«زیتون بخورید و خود را با روغن زیتون چرب کنید؛ چرا که آن از درختی خجسته است.

ماساژ با روغن‌های زیتون و کرچک و بادام تلخ و سقز پس از حمام سونا و در محیط سونا انجام می‌شود.

واکنش‌های ماساژ در افراد
1.      عرق کردن بدن نشانه واکنش بدن نسبت به سرعت گرفتن و توزیع گردش خون در عروق سطحی با توجه به مواد زائد خلطی است. در این حالت بهتر است ماساژ متوقف شده و با پوشاندن شخص تا زمانی که عرق خشک شود بدن در یک گرمای معتدل باقی بماند تا از بروز سرماخوردگی عضوی و کوفتگی جلوگیری به عمل آید. در ماساژهای بعدی زمان ماساژ در همین حدی است که عرق کردن شروع شود و ماساژ متوقف گردد. 
2.       اگر عرق کردن در سراسر بدن نیست مانند عرق کردن دست‌ها و موضعی که دارای رفلکس متناسب با کف پاست، تنها باید از شدت ماساژ کاسته شود و مالش به نرمی ادامه یابد تا از سرماخودگی و چائیدگی عضوی نیز جلوگیری به عمل آورده شود.
3.       چنانچه احساس سرما و مور مور شدن هنگام ماساژ بطور آشکار احساس شود ماساژ را متوقف و بدن را گرم نگه دارند تا نوبت بعدی! بهتر است پاها گرم نگه داشته شود.
4.       چنانچه در بانوان ماساژ باعث خروج مواد خلطی از واژن گردد لازم است از حقنه ضد ترشحات زهدان استفاده گردد
5.       ممکن است هنگام ماساژ روی پوست جوش‌های چرکین بروز کند. این هم با کمک شوینده سدر و مورد و حنا و سرکه یا آب‌لیموترش برطرف می‌شود.
6.       اگر حرارت بدن هنگام ماساژ در کهنسالان به طور آشکاری بالا رفت لازم است در مورد کسانی که دارای مزاج گرم و حار هستند و احیاناً مبتلا به فشارخون می‌باشند احتیاط لازم به عمل آید. یک راه آن توقف ماساژ است. راه دیگر استفاده از خنک کننده‌هایی مانند ایجاد یک نسیم ملایم بوسیله بادزن دستی یا برقی است. اگر فشارخون نگرانی بوجود می‌آورد کف پا را با مخلوطی از حنا و آبغوره یا سدر و آبغوره اندود می‌کنند تا فشارخون از بالا رفتن منع گردد. مصرف شربتی خنک از خاکشیر یا آبغوره خانگی رقیق شده با آب یا تراشیده ته پوست هندوانه یا آب گوجه درختی یا آب مرکبات و هر میوه خنک دیگر مناسب است.
7.       ظاهر شدن هر نوع عارضه نهفته در پوست. مثلاً ورم یا دملی چرکین سر برآورد یا دردی در استخوان یا اندام‌ها بوده که اکنون بروز می‌کند؛ به هر حال هر چه که هست بهتر است که خود را نشان دهد تا تدبیری برای آن اندیشیده گردد.
8.       چنانچه کسی که مالش می‌بیند بسیار عصبی مزاج بوده و یا در حالت عصبی مبادرت به ماساژ کلی در سراسر بدن شده است، بهتر است ماساژ متوقف گردد و بررسی شود که آیا با حجامت یا زالودرمانی خون وی پاکسازی شود و یا با مسهل به دفع گرمای بدن پرداخته شود. افزایش گرما حالات عصبی را تشدید می‌کند.
9.       بیماری که مبتلا به ناراحتی‌های فکری مانند مالیخولیا و مشکلات روحی دیگر است هنگام ماساژ شاید مبادرت به زدن حرف‌هایی احساسی گردد. باید به وی اجازه داد تا در مورد هر چه می‌خواهد سخن بگوید. گاه دیده شده که به بیمار حالت گریه دست داده است، شاید برعکس خنده و شوخی راه بیاندازد.
واضح است که هیچ شخصی نمی‌تواند خودش را ماساژ بدهد. وجود شخص دیگری برای ماساژ دادن  مناسب است.  
بهترین حالت پس از ماساژ، خوابی موقت و کوتاه است که انسان را با لذتی زائدالوصف مواجه می‌کند. خواب کوتاه و استراحت پس از انجام عملیات فوق مناسب  است.

بازتاب آن در
روزنامه اصفهان زیبا: ماساژ درمانی؛ تجدید دهنده نیروی بدن

                           

منبع مقاله
جزوات آموزشی موسسه پژوهشی پیک شفای اصفهان
نظــــرات
نام

ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
نظر