محل تبلیغات

مادران بارداری که دچار سوء تغذیه هستند روزه نگیرند.

تاریخ ثبت
یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲
هوالشافی
به طور کلی غذا نخوردن در زمان بارداری سبب کاهش قند خون می‌شود اما حتی در نخوردن غذا به مدت طولانی انرژی جنین از طریق روش‌های جبرانی تأمین می‌شود. کاهش معنی داری در سطح سرمی گلوکز، انسولین، لاکتات، کارنیتین و افزایش معنی دار در سطح تری گلسیرید سرم در انتهای روز در زنان باردار روزه دار مشاهده شده است. در مناطقی که دچار سوء تغذیه هستند، پیامدهای حاملگی در زنان باردار روزه دار مناسب نیست. روزه داری ماه رمضان سبب اشکال در رشد داخل رحمی جنین نمی‌شود و وزن موقع تولد در 13300 نوزاد طبیعی گزارش شده است. روزه داری ماه رمضان اثری بر نمایه مایع آمنیوتیک و حجم آن ندارد و سبب ایجاد اجسام کتونی در خون و ادرار مادر باردار نمی‌شود.
در یک مطالعه کودکان 4-13 ساله مادرانی که زمان بارداری روزه گرفته بودند از نظر رشد جسمی و ذهنی و آزمون‌های روانی-حرکتی مانند کودکانی بودند که مادرانشان در زمان بارداری روزه نگرفته‌اند.
زنان بارداری که قبل از بارداری و حین آن تغذیه مناسبی داشته‌اند، استفراغ دوران بارداری ندارند و مواد غذایی کامل در زمان بارداری مصرف می‌کنند می‌توانند روزه بگیرند و بقیه زنان باردار باید از روزه داری ماه رمضان اجتناب ورزند.

چند توصیه به زنان بارداری که می‌خواهند در ماه رمضان روزه بگیرند:
به مادران بارداری که در گرفتن روزه اصرار دارند، توصیه می‌شود که با کنترل وزن خود از اضافه وزن لازمی که می‌بایست در طی حاملگی کسب کنند، مطمئن گردند.
زنان باردار قبل از شروع ماه رمضان و در طول این ماه برنامه‌ای منظم برای معاینه دوره‌ای خود توسط پزشک تنظیم کنند و آزمایشات لازم از جمله قند خون و ... را انجام دهند.
مادران باردار برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنند که تا حد ممکن استراحت منظم داشته باشند. از شرایط پر دغدغه و اضطراب آور دوری کنند و تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنند.
اگر زنان باردار شاغل می‌باشند، از کارفرمای خود تقاضا کنند که مدت زیادی را در بین کارهای خود استراحت کنند و یا در ماه رمضان مدت کمتری کار کنند.
توجه به حرکات جنین در قبل از ماه رمضان در طول این ماه بسیار مهم است. در صورتی که جنین در طول روزه داری خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر از قبل حرکت می‌کند باید حتماً با پزشک در میان گذاشته شود. همچنین اگر در طول روزه داری دردهایی مثل انقباضات زایمانی برای مادر به وجود آمد، حتماً باید با پزشک خود تماس بگیرد.
زن باردار باید از مصرف خوراکی‌های مصنوعی و صنعتی مانند آبمیوه‌های بسته‌بندی شده، تنقلات ناسالم، رنگ‌های خوراکی و فست فودها به شدت پرهیز نماید. بعلاوه از خوردن مواد غذایی تلخ و تند مانند زیتون تلخ، فلفل و نیز لوبیا و کنجد خودداری ورزد.
زنان باردار در ماه رمضان باید از خوردن غذای زیاد به یکباره اجتناب ورزند زیرا این کار باعث ایجاد تخمه و فساد غذا در معده شده و این مسأله زیانبارترین بیماری برای زن حامله است. همچنین باید از مصرف غذاهای دیر هضم و سنگین اجتناب کرد.
زن باردار باید از مصرف آب بسیار سرد یا بسیار داغ و آب یخ در کل دوران بارداری بخصوص در ماه رمضان امساک ورزد.
در ماه رمضان وعده سحری حتماً توسط زن باردار مصرف شود تا گرسنگی طولانی مدت منجر به تشکیل اجسام کتونی در بدن وی نگردد.
 باز کردن روزه با قندهای طبیعی مثل خرما، کشمش، توت، عسل، مویز و ... انجام گیرد و از مصرف شیرینی جات مصنوعی و چرب به شدت پرهیز شود.
برای جلوگیری از یبوست بهتر است از شورباها و سوپ‌ها در هنگام افطار استفاده شود. همچنین مصرف تمرهندی، گل‌قند و ترنجبین با گلاب و خیسانده انجیر و آلوی بخارا توصیه می‌گردد.
زنان باردار از گیاهانی مثل خطمی، پنیرک و بنفشه به عنوان ملین استفاده ننمایند.
به تذکری مربوط به مطالب بالا توجه نمایید:
مصرف مواد فوق و بسیاری از ملینات دیگر در زنان باردار بطور مشروط بلامانع است. باید شرایط را در نظر گرفت. تأکید بر عدم مصرف بسیاری از مواد مفید، بارداران را از داروهای غذایی سنتی می‌ترساند، مثلاً سیر یک غذای مفید است بشرط آن که کم مصرف شود در حالی که بارداران سیر را یک مسقط قوی جنین تصور کرده و هرگز به سیر در دوران بارداری نزدیک نمی‌شوند. گویی داروهای سنتی مانند داروهای شیمیایی، خالص و سمی و سریع‌الاثر است که زنان باردار باید از آن اجتناب کنند! بطور کلی اثرات داروهای غذایی گیاهی و سنتی رایج در طب سنتی تأثیرات خفیف احتمالی بر سقط جنین دارند. بهتر است بگوییم مصرف هر دارویی باید با نظر متخصص طب سنتی انجام پذیرد.
اگر با وجود توصیه‌های فوق باز هم یبوست ایجاد گردید می‌توان برای برطرف کردن آن از خیسانده انجیر و آلو بخارا استفاده کرد. استفاده از روغن زیتون در غذا نیز در این امر مفید است.
بهترین میوه‌ها برای مصرف توسط زن باردار عبارتند از: سیب گلاب، به، مویز، گلابی، زردآلو، انگور، انار.
بهترین خشکبار برای مصرف توسط زن باردار عبارتند از: بادام، پسته، فندق و گردو البته به شرطی که در مصرف آنها حد اعتدال رعایت شود.
به عنوان نوشیدنی زنان باردار می‌توانند از آب میوه‌های طبیعی و شربت سکنجبین در این ماه بهره ببرند. البته مصرف این شربت‌ها باید 1 تا 1/5 ساعت با غذا فاصله داشته باشد. در مقالات طب جدید ثابت شده که مصرف آب انار استرس‌های اکسیداتیو وارده به جفت را کاهش داده و نتیجه بارداری و رشد جنین را بهبود می‌بخشد.

رمضان و شیردهی
مادران شیرده که روزه می‌گیرند، ممکن است آب بدنشان کم شود و تغییراتی در سدیم و اسیداوریک پلاسما و نیز میزان لاکتوز، سدیم، پتاسیم شیر آن‌ها به وجود آید به علاوه اگر چه کمیت درشت مغزی‌ها در شیر تغییر نمی‌کند اما محتوای روی، منیزیم و پتاسیم آن ممکن است در زنان شیرده روزه دار کاهش یابد. بنابراین روزه داری برای زنان شیرده چندان مناسب نیست.

نظریه نهایی طب سنتی رمضان و شیردهی
چنانچه مادران شیرده بر قوت جسمی خود اطمینان دارند و اصرار بر روزه گرفتن دارند می‌توانند از نسخه‌های زیر کمک بگیرند:
الف) شربت فواکه خونساز و مولد شیر
عرقیات: رازیانه، سنبل‌الطیب، گل گاوزبان، سدابیا زیره، جعفری، بومادران، شویداز هر کدام یک شیشه
آب میوه‌ها: گرمگ، طالبی، آب داخل نارگیل، آناناس، انبهیا انگور، گلابییا هویجاز هر کدام 250 گرم
طرز تهیه: آب میوه‌ها و عرقیات را 10 دقیقه روی شعله ملایم بجوشانند سپس مقداری عسلخوب یا شکریا قندبه اندازه‌ای که شیرین شود وارد کرده و 10 دقیقه دیگر بجوشانند. نصف قاشق چایخوری زعفرانسائیده اضافه و 10 دقیقه دیگر بجوشانند. سرد که شد در یخچال نگهدارند شب‌ها تا سحر بین 3 استکان تا 3 لیوان بسته به حال روزه دار تناول نمایند.
ب) هر شب یک عدد شیر بلالرا روی ذغال کباب کنند و همراه با مقدار کافی طالبییا گرمکبخورند سپس روی آن یک لیوان عرق یا جوشانده زیرهیا رازیانهیا هر دو را با هم تناول نمایند.
پ)از افطار تا سحر حداقل 3 بار شربت رقیق شده شیره انگورمیل کنند.
نسخه‌های شیر افزا متعددند در این مجال با توجه به شرایط روزه داری به همین 3 نسخه اکتفا کردیم که به یکی تا هر 3 مورد در هر شب تا سحر ماه مبارک رمضان می‌توان عمل نمود.

بازتاب آن در
خبرگزاری ایمنا:زنان باردار از مصرف آب میوه‌های طبیعی در ماه رمضان غافل نشوند
خبرگزاری ایمنا: مادران بارداری که دچار سوء تغذیه هستند روزه نگیرند.
منبع مقاله
کتاب رمضان- تغییرات مزاجی تألیف سید محمد موسوی، دکتر غلامرضا کردافشار
نظــــرات
نام

ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
نظر