محل تبلیغات

توصیه ها و نکوهش های مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی و غیرو!

تاریخ ثبت
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱

هوالشافی

توصیه ها و نکوهش های مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی و غیرو 

امام علی(ع): شکم خود را مقبره حیوانات نسازید

در مورد مصرف گوشت هم توصیه و هم نکوهش شده است. پیداست که مانند همه امور تأکید بر میان روی و اعتدال است
امام صادق(ع) عادت به خوردن گوشت را بد می شمرد و می فرمود: آن اعتیادی هم چون اعتیاد به شراب است
پیامبر اکرم(ص): هر کس بر او چهل روز بگذرد و گوشت نخورد باید به امید خدا قرض بگیرد و گوشت بخرد و بخورد
راوی می گوید: به امام رضا(ع) عرض کردم مردم می گویند هر کس سه روز گوشت نخورد، بدخوری می شود. فرمود دروغ می گویند: اما هر کس چهل روز گوشت نخورد خوی و بدن او دگرگون می شود چرا که نطفه در مدت چهل روز از حالتی به حالت دیگر تغییر می یابد
مصرف گوشت های دارای مزاج گرم و تر مناسب ترند. گوشت گوسفند و گوساله جوان مناسب است که گاه بصورت کباب همراه با مواد ملین تناول شود و اگر مزاج گوشت از حیوانی بود که سردی و خشکی بیشتری دارد، با خوراکی های دارای مزاج گرم و تر باید خنثی شود

عوارض شدید مصرف مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز
توجه کنید از تأثیر مصرف مرغ آن هم با روش های غربی که مرغ را پرورش می دهند باعث ایجاد بیماری های متعدد می گردند. شما وقتی مرغ را می خرید و فروشنده بدون دستمزد مرغ را برایتان پاک می کند فکر می کنید آشغال های مرغ یعنی پوست و چربی و غده ها و سر و کله و پر و داخل شکم مرغ را چه کار می کند؟! همان را به خورد مرغ های بعدی در مرغداری ها می رسانند و من و شما از آن می خوریم! این غیر از عوارض آنتی بیوتیک است که بکار می برند

از مصرف مرغ های به اصطلاح ماشینی بشدت پرهیز شود؛ چراکه روش پرورش این طیور بر اساس سرعت رشد و جذب مواد غذایی بوسیله هورمون های رشد است. گوشت حیوانات با هر کیفیتی که رشد کنند به همان شکل بر بدن انسان تأثیر می گذارد و بدن او را می سازد. گوشت باید از سیستم طبیعی رشد بر خوردار شود و در طول زمان استحکام لازم را بدست آورده باشد. گوشتی که اجزاء آن بسرعت روی هم سوار شود از قوام لازم برای ساخت بدنی قوی و مقاوم در ماقبل آفات و بیماری برخوردار نیست. لذا می بینیم افرادی که در قدیم طبیعی رشد کرده اند کمتر بیمار می شوند و زمان بیشتری از سلامتی برخوردارند؛ عمر شان طولانی و نشاط و تحرک بیشتری دارند. مقایسه کنید کیفیت و فیزیولوژی نسل فعلی را با نسل قبلی و همینطور با نسل آینده که اکنون هنوز به سن بلوغ نرسیده اند
همین طور است مشکل کسانی که به جای گوشت قرمز به خوردن ماهی رو می آورند و دچار بیماری های متعدد می شوند که ناشی از خوردن ماهی است. تبلیغ می کنند که ماهی بهترین گوشت برای پیشگیری از بیماری های قلبی است، حال آن که چنین نیست. ماهی برای کسانی که مزاج سودا یا بلغم دارند بدترین غذاست. دردهای استخوان و مفاصل را زیاد می کند و باعث رسوب در مغز شده و سکته های داخل مویرگ را افزایش می دهد و ده ها مشکل دیگر!
مثلاً در بیماری صرع یا تومورهای مغزی گاه ماهی می تواند باعث مرگ بیمار شود. اگر تشنج امتلائی باشد خوردن ماهی سردی جامدی را روی امتلاء سرد می آورد و خطرناکترین حالات را ممکن است برای مریض به ارمغان بیاورد. چون سردی ماهی سردی جامد است سردی سیال نیست. مثل کاهو نیست که روان و جالی باشد و در نتیجه بی خطر! هر چیزی حساب و کتاب خودش را دارد. در طب ما اگر در غذایی مواد مضر باشد علم مصلحات داریم که می آید کنار دستورهای غذایی و ضررهای غذا را می گیرد و تبدیل به احسن می کند. پس هر چیز در مکتب طبی ما بر اساس عقل و علم است اما دستورات طب غربی را نباید به این صورت در اخبار علمی آن هم در شبکه های سراسری پخش کرد
در کشوری که قرآنش از کلام پروردگار می فرماید:« ما این حیوانات را آفریدیم که از گوشتش بخورید» و پیامبرش(ص) می فرماید: «اگر کسی تا 40 روز گوشت نخورد خوی وی بر می گردد» و احادیث بسیاری که از فوائد گوشت قرمز سخن می گوید و طب و درمان و بهداشتش سرآمد همه طب های سنتی جهان است چرا باید بی پروا هر چه می خواهند در تریبون های صدا و سیما بگویند و رسانه ها را پر کنند از مطالبی که تحت لوای علم مردم را به بیماری بکشاند. توجه کنید به روایتی دیگر از کافی جلد 6 صفحه 312: در نزد عمر سخن از گوشت به میان آمد. عمر گفت: بهترین گوشت، گوشت مرغ است. حضرت علی(ع) فرودند:این چنین نیست مرغ، خوک پرندگان است

مصرف ماهی زیاد
پیامبر اکرم(ص):
  مصرف ماهی زیاد گوشت را ذوب می کند
به گوشت ماهی خود را عادت ندهند و اگر ماهی میل کردند بعد از آن از رفتن به حمام خوداری کنند تا یک روز از آن بگذرد. ماهی را بدون آب لیموترش نخورند و قبل از طبخ آن شکم ماهی را با دیگ افزارهایی مانند: زنجبیل، دارچین، خولنجان، زیره، گردو، فلفل و غیرو اندود کنند تا سردی ماهی گرفته شود
امام علی(ع): از مداومت بر خوردن ماهی پرهیز کنید زیرا ماهی بدن را به سل گرفتار می سازد. و هم او می فرماید: از مداومت بر خوردن ماهی پرهیز کنید زیرا ماهی بدن را ذوب می کند، بلغم را افزون و نفس را سنگین می سازد
کسانی که در قلب و یا هر جای بدن خود احساس ضعف می کنند گوشت میش با شیر بخورند که دراین صورت هر بیماری و ناراحتی از بند بند تن آنان بیرون می رود، بدن نیرو می گیرد و لثه ها شان استحکام می یابد. گوشت گوسفند با شیر علاوه بر انواع فوائدی که برای بدن دارد مقوی نیروی جنسی است و هر گاه کسی نیروی جنسی اش بر مرام باشد، سلامتی بر قرار می باشد

پس ما نمی توانیم خوردن گوشت را بطور مطلق مردود بشماریم
به نظریه زیبای امام هفتم(ع) توجه نمایید که می فرمایند:« اگر خداوند چیزی را ارزشمندتر از گوسفند می دانست آن را فدای اسماعیل نمی کرد.»در تجربیات سالیان سال متوجه شدم که گوشت گوسفند می تواند در مقابله با سرطان همراه با دیگر نسخه ها پیروز میدان باشد. مصرف گوشت برای انسان با حفظ حدود لازم و ضروری است. مصرف تمام گوشت هایی که در دین ما حلال و پاکیزه شمرده شده است مانند گوشت گوسفند و شتر و حیوانات شکاری مانند آهو و پرندگان و غیرو برای بدن فوائدی دارند و در جای خود دارو نیز به حساب می آیند. برای صید تمام حیوانات حلال گوشت از جانوران دریایی گرفته تا جانوران علفخوار در دریا و خشکی و پرندگان وحشی، همه و همه بر اساس دین و شرع قوانینی است که مربوط به دستورات خداوند برای بندگان خود می باشد. خداوند در همه حیوانات حلال گوشت فوائدی گذاشته که برای ایجاد طول عمر جایز و ضروری می باشند. البته هر چیز به مقدار و زیاده روی در هر موردی مذموم است

گوشت در انواع آن
انواع مرغ و ماکیان را با خواص آن ها از دیدگاه طب ایرانی- اسلامی مورد بررسی قرار می دهیم
تفاوت گوشت پرندگان نسبت به گوشت های دیگر در اولین مورد لطیف تر بودن آن هاست. البته از لحاظ درجه لطافت میان پرندگان تفاوت های بسیار است.گوشت مرغ جوان زود پخت است و در دهان خوب نرم و از هم گسسته می شود. برخی از آن ها دیر هضم اند، آنچه مسلم است مرغ های تخم گذار خصوصاً مرغ های تخم گذار ماشینی از گوشت مناسبی برخوردار نیست. تخم مرغ هایشان هم از خودشان نامناسب ترند. نکته دوم اثرات نیروی پرواز است که بر روی بال های پرندگان باقی می ماند و گوشت پرندگان را برای انسان با ارزش و مقوی می کند.چیزی که در گوشت پرندگان پرورشی و به اصطلاح ماشینی هرگز بوجود نمی آید

غاز، مرغابی، اردک، هوبره، سرخاب، خرچال، بط
 این ها پرندگانی هستند که بسیار آهسته و کند راه  می روند، بطئ الهضم و دیر پز می باشند. لذا با ابازیر و توابل و سرکه باید طبخ گردند. مزاج گوشت این پرندگان در دوم گرم و در اول خشک با رطوبت فضیله می باشد.اگر خوب هضم شود بهترین گوشت هاست در غیر اینصورت سنگینی به بار می آورد و گدارها را می بندد و تعفن در معده و روده ایجاد می کند. چنانچه هنوز اشتهای صادق و تمایل شدید به غذا ایجاد نشده و دست به خوردن برند. موجب تخامه کردن و باد و هضم نشدن و تعفن می شود. پس با ادویه مناسب که غلظت را کاهش دهد و گوشت را سریع الهضم نماید هر هفته به مقدار کم در رژیم غذایی قرار گیرد. ادویه برای مبرودین باید مزاجش گرم باشد؛ مانند: زیره و زنجفیل وفلفل و امثال آن! برای محرورین لازم است مزاجش سرد باشد مانند: گشنیز و صندل و زردچوبه و امثال آن!

گوشت کبک، دراج، بلدرچین، کبوتر، گنجشک
این پرندگان دارای مزاج گرم هستند و گوشت آنان به خشکی گرایش دارد. انرژی فراوان دارند و برای مبرودین و مأیوسین از باه مفید می باشند

گوشت آهو
غزال  یا آهو در آخر دوم گرم و خشک است. در میان گوشت های شکاری نزدیک ترین مزاج به انسان را داراست. موافق مبرودین و مرطوبین و سریع الهضم و مجفف و قلیل الغذا است؛ گوشت نر آن بهتر از ماده آن است

گوشت گاو
گوشت آن زیاده از یک ساله عمر آن گرم و خشک است و از جمل گرم‌تر و از بز خشک‌تر
گوشت آن بطئ‌الهضم و غلیظ و خون متولد از آن غلیظ سوداوی و محدث امراض سوداوی مانند سرطان و جذام و ورم سپرز و داءالفیل و دوالی(واریس) و بهق و جرب و قوبا و وسواس و تب ربع و مانند این‌ها از امراض و مداومت نمودن آن مضر اصحاب مفاصل و عرق‌النّسا(سیاتیک) و قاطع حیض و ولادت پیش از وقت و مورث جرب و حکه و موت فجأت(مرگ ناگهانی) به سبب سده و صعود بخار غلیظ و بدبوئی به سوی قلب و دماغ و نصاری(مسیحیان) چون بالای آن خمر می‌آشامند لهذا بسیار استعمال می‌نمایند جهت آنکه خمر آن را هضم می‌نماید و قوت آن را باقی می‌دارد و کسی که خمر نمی‌آشامد نباید که استعمال نماید و باید کسی که گوشت آن را تناول می‌نماید گاه گاهی تنقیه سودا به آشامیدن مسهل سودا می‌نموده باشد و متعرض ادرار بول نشود و اجتناب نماید از آشامیدن شراب‌ها و آب‌های غلیظ نی‌زارها و ایستاده و چون بیابد در بدن خود التهابی و سوزشی سرکه بیاشامد و یا در طبیخ آن سرکه داخل نماید
مصلح گوشت آن دارچین و فلفل و زنجبیل و مهرا پختن آن است و چون در هنگام طبخ قدری پوست خربزه در آن دیگ اندازند مهرا و لذیذ گرداند و مصلح گوشت گوساله استحمام و ریاضات بود

احشاء حیوانات

سیراب و شیردان
اعضاء گوسفند آن هایی که در داخل شکم قرار دارند در مزاج شناسی و تأثیراتی که بر بدن می گذارند متفاوت می باشند. نباید شکمبه گوسفند را با دل و قلوه و جگر یکسان دانست. سیراب و شیردان گوسفند با چاشنی سرکه، آب لیموترش، آبغوره و شربت رب انار مفید است. به شرط  آنکه پرزهای آن گرفته نشده باشد اما چربی های چسبیده به آن گرفته شده باشد. پرزهای سیراب و نگاری و هزارلا سرشار از مواد مغذی، معدنی و ویتامین های گروه آ و بی است. مزاجش نزدیک به تعادل است پس آن را برای درمان بیماران سرطانی برگزیدیم. خون حاصل از آن همراه با چاشنی هایی که ذکر شد صالح الکیموس است. اما جگر و دل و قلوه با مزاجی کاملاً متفاوت خون کثیف تولید می کنند

جگر و دل و قلوه گوسفند

جگر دارای مزاج گرم وتر است. غلیظ و دیر هضم و خون متولد از آن بطئ السلوک در مجاری و سریع التعفن می باشد. مگر آن که با نمک و سرکه و آبکامه و دارچینی و گشنیز خشک و امثال آن باشد. مصلح آن در محرورین سرکه و گشنیز و در مبرودین ادویه حاره است. جگر بز برای بیماران مبتلا به صرع مضر است و موجب تحریک آن می شود همانطور که ماهی ممکن است خطرناک باشد

قلوه
قلوه همان کلیه است که مجرای عبور سموم خون می باشد. عبور مستمر ادرار از کلیه گوشت قلوه را سفت و سخت نموده و مزاج سودای متکاثف را بر آن مستولی می کند بدین سبب خوردن این عضو برای انسان مکروه اعلام شده است. گوشتش دیر هضم و قلیل الغذا بوده و خلط حاصل از آن ردی الکیموس می باشد

دل
وضعیتی بهتر از قلوه ندارد. گوشتش سخت و دیر هضم می باشد.در قدیم مردم معتقد بودند که خوردن دل خصوصیات صاحبش را منتقل می کند، لذا دل شیر و پلنگ را در می آورند و می خوردند تا نترس و شجاع شوند و به اصطلاح دل شیر پیدا کنند. واقعیت آن است که از کجا که شیر و درندگان دیگر شجاع و نترس باشند؟ قدرت و صلابت شیر و پلنگ در مقابل چند حیوان ضعیف و بی دفاع و نوزادن علفخواران نشان از بی باکی و شجاعت این درندگان نیست. اما نکته مهم دراین خصوص این است که غذاهایی که اخلاط غلیظ و سودای سخت از لحاظ تکاثف و غلظت بوجود بیاورد مضر است. و دل از جمله این گوشت هاست و بهتر است از زنجیره غذایی حذف گردد. در طب اسلامی خوردن دل و قلوه و جگر مکروه اعلام شده است

گوشت میگو، جراد البحر
ملخ دریایی نام قدیم این جانور حلال گوشت آبزی است. مزاجش گرم و تر در درجات مختلف بوده، سوخته آن با آب نخود سیاه ریزاننده سنگ کلیه و مثانه می باشد

گوشت ملخ، جراد البر
مبهی و جالی اخلاط غلیظ می باشد. گرم وخشک در دوم است. برای افراد همراه با غذاهای مرطوب مناسب است. قوت لازم را دارد و لطافت و جالی بودن، این حلال گوشت را مناسب گردانده است

 

منبع مقاله
کتاب فن پیشگیری و راز طول عمر، سید محمد موسوی
نظــــرات
نام

ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
نظر